K.O. kritériá, ktoré ohrozujú tvoj nápad
novinky
Do Inovea sa nám prihlásili za posledné roky už stovky nápadov. Desiatkám z nich sme pomohli, stovkám však pomôcť nevieme, pretože ide o nápady, ktoré neprešli našimi K.O. kritériami. Spoznaj lepšie to, ako posudzujeme nápady a ktorým nápadom je lepšie sa v začiatkoch podnikania úplne vyhnúť.
V tomto článku ti predstavíme K.O kritériá. Ide o 7 kritérií, ktoré ti pomôžu vybrať ten správny biznis nápad na rozbehnutie. Existujú 3 typy nápadov, ktoré nevieme v Inoveu podporiť a odporúčame ich neprihlasovať do našich inkubačných programov. Jednoducho preto, že nie sú vhodné pre začiatočníkov v podnikaní alebo preto, že sa ťažko dajú otestovať v malom.
- Odlíšenie od konkurencie – ide o generické nápady, ktoré majú silnú priamu konkurenciu. Jednoducho ak to zadám do Googlu, tak mi vyskočí niekoľko rovnakých, už existujúcich služieb. Ak nevieš, v čom budeš presne odlišný, ak nemáš jasnú „neférovú výhodu“, tak to bude veľmi ťažké.
- Túžba po produkte – ak chceš, aby o tvoj produkt či službu bol záujem, musí u zákazníkov riešiť nejaký problém. Ak mám hlad, kúpim si jedlo. Ak potrebujem odvoz, zavolám si taxík či využijem MHD. Pri hľadaní nápadov vždy maj na mysli to, či tvoje riešenie skutočne odstráni nejaký zákazníkov pálčivý problém a bol by za to riešenie ochotný aj zaplatiť.
- Technologická náročnosť – ak chceš rozbehnúť a otestovať nápad v malom, vyberaj si riešenia a nápady, ktoré vieš relatívne rýchlo a jednoducho zrealizovať sám. Ak máš skvelý nápad zostrojiť nejakú aplikáciu či technologický výdobytok, avšak vôbec nevieš, ako by si vytvoril prototyp, skús na úvod vymslieť niečo jednoduchšie.
- Investičná náročnosť – ide často ruka v ruke s technologickou náročnosťou. Ak chceš ako prvopodnikateľ založiť penzión, výrobnú firmu či čokoľvek, čo na začiatok veľké investície, je to pre teba nevhodný nápad, pretože sa môžeš popáliť.
- Trhovisko – ide o všelijaké prepájajúce portály alebo aplikácie založené na biznis modeli trhoviska. Teda aby to fungovalo, potrebuješ mať stovky predávajúcich a tisícky kupujúcich. Tento stav je veľmi ťažké dosiahnuť úplne od nuly. Stojí to 10-100 násobne viac financií a energie, ako si väčšina začínajúcich rozbiehačov myslí.
- Znalosti tímu – či už prichádzaš s nápadom sám alebo v tíme, vždy sa pred realizáciou uisti, či máš dostatočné know-how aspoň na zrealizovanie prvých krokov, napríklad na vytvorenie prototypu. Pokiaľ o danej oblasti veľa nevieš, skús si vybrať iný nápad. Inak budeš musieť zaplatiť externého experta, čo by bolo pre teba ako začiatočníka pridrahé.
- Sféra vplyvu – bežne nám chodia od študentov nápady na zlepšenie situácie v MHD či na rôznych štátnych úrovniach. Tieto nápady nepochybne majú svoje opodstatnenie, avšak na to, aby boli zrealizované, nestačíme sami. Sme závislí od povolenia od rôznorodých aktérov a inštitúcií, čo je skrátka na dlhé lakte a nikdy sa nám to nemusí podariť.